Mieszkańcom Matarni, Moreny, Niedźwiednika i Wrzeszcza dzięki poszerzeniu kolejnego kawałka ul. Słowackiego jeździć się będzie lepiej już w tym roku. Kierowcy z Osowy, Oliwy, Chełma czy Ujeściska na poprawę dojazdów do obwodnicy poczekają jeszcze przynajmniej dwa lata.
Połączenia z obwodnicą to kluczowa sprawa dla ruchu drogowego w Gdańsku. Za obwodnicą cały czas powstają nowe osiedla, mieszka tam coraz więcej ludzi. Położone wzdłuż okalającej Trójmiasto dwupasmówki centra handlowe przyciągają mieszkańców z niżej położonych dzielnic Gdańska. Na razie Gdańsk nie ma żadnego dojazdu z prawdziwego zdarzenia. Na tych istniejących, z uwagi na duży ruch w obu kierunkach, notorycznie tworzą się korki.
Ekspresowo na Słowackiego
Najbardziej zaawansowana jest modernizacja ulicy Słowackiego. Miasto poszerzyło odcinek od wysokości Niedźwiednika do górnej granicy lasu. Teraz przebudowywany jest sam węzeł na skrzyżowaniu obwodnicy ze Słowackiego. Na odcinku pomiędzy węzłem a górną granicą lasu powstaje druga jezdnia. - Za równo węzeł, jak i odcinek ulicy gotowe mają być do końca września - mówił Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W ramach tego etapu modernizacji ul. Słowackiego do zrobienia pozostanie już tylko kawałek ulicy po drugiej strony obwodnicy, pomiędzy węzłem a skrzyżowaniem z ul. Budowlanych. - Wkrótce ogłaszamy przetarg na wykonanie tego odcinka. Jest szansa, że prace uda się zakończyć jeszcze w tym roku - uważa Nietupski.
Pobocza Spacerowej
Dużo gorzej sytuacja wygląda z ul. Spacerową. Przeprowadzona w 2002 roku wycinka drzew dała nadzieję wielu kierowcom, że wkrótce zaczną się roboty. Na razie jednak nic z tego nie wyszło.
Przebudowę ulicy wpisano do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego miasta. Roboty o stosunkowo niewielkim koszcie rozłożono aż na cztery lata (według WPI ostatnia transza pieniędzy - z łącznej sumy 12 milionów złotych - wypłacona będzie dopiero w 2007 roku).
- Rozważamy skrócenie tego okresu do trzech lat. Prace zakończyłyby się w 2006 roku, a wykonawca otrzymałby resztę pieniędzy rok później - tłumaczyła Leokadia Białkowska, dyrektor wydziału inwestycji i remontów Urzędu Miasta w Gdańsku.
- Mamy już gotowy projekt. Ulica nie byłaby poszerzona tak jak np. Słowackiego. Ale z obu stron dobudowane zostaną półtorametrowe pobocza, powstaną także prawo i lewoskręty. Na całej długości ulicy zamontowane będzie oświetlenie. Kończymy załatwiać sprawy terenowo-prawne [czyli wykup ziemi pod rozbudowę drogi - red.], mamy nadzieję ogłosić przetarg na roboty jeszcze w tym roku - mówił Nietupski.
WZ jeszcze nie od A do Z
Do 2006 roku będzie trzeba poczekać na budowę kolejnego odcinka trasy WZ. Docelowo, w rejonie Auchan, ul. Armii Krajowej łączyć się ma z obwodnicą. Budowa brakującego odcinka podzielona została na dwa etapy. - Najpierw powstanie odcinek od ul. Jabłoniowej do Kartuskiej. Koszt budowy to około 70 milionów złotych, liczymy na 75-procentowe dofinansowanie tej inwestycji z funduszy unijnych. Wszystko wskazuje na to, że otrzymamy te pieniądze. Budowa potrwa dwa lata - poinformowała Białkowska.
Źródło: Gazeta Wyborcza (Mikołaj Chrzan) 2004-05-31 |